Håll koll på arbetskläderna med RFID

Att arbetskläderna håller god nivå är en önskan vi tror att de flesta arbetsgivare och medarbetare kan skriva under på. Dels för god funktion och hygien, men också för att arbetsklädernas skick sätter tonen vid ett första möte med en anställd. För att lättare ha koll på klädstocken väljer allt fler att använda sig av RFID, en teknik som gör det möjligt att spåra förbrukning och användning av arbetskläder.

 

Så hur fungerar egentligen tekniken? RFID står för ”radio frequenzy identification” och är en platt radiosändare. Chipet förses med ett unikt nummer och läses av automatiskt när en RFID-läsare är i närheten. RFID-chipet kan sys in i en fåll eller i linningen på plagget och tål alltså att tvättas. Vi kan också värma på märkningen i linningen, i övre delen av nacken eller på ett annat ställe, beroende på vad som passar dig som kund. ID:t blir sedan ifyllt i vårt system med all nödvändig information, exempelvis vad det är för typ av plagg, färg, storlek, artikelnummer, tvättpris och hyrpris. För personlig ID-märkning går det att lägga in information exempelvis om vem som äger plagget, anställningsnummer eller skåpsnummer. Möjligheterna är med andra ord stora. I vårt fall läses chipet av när kläder kommer in på tvätt till A-kembaren och när de nytvättade plaggen levereras till klädförrådet hos varje företag.

 

En trygghet för hög standard

Med hjälp av RFID går det bland annat att se hur länge ett plagg har varit i bruk och hur ofta det tvättas. Det är två nyckelfaktorer i tekniken som skänker trygghet i att ständigt hålla en fräsch och uppdaterad klädstock för medarbetarna. Här finns möjlighet att sätta in en återkommande signal som låter oss veta när det är dags att kontrollera exempelvis reflexerna på varselplagg. Som arbetsgivare får du bättre översikt om det är dags att byta ut alla eller en del av plaggen, samt vilka plagg som redan är i omlopp. På det viset kan företaget alltid säkra en hög standard på sina kläder.

 

Rätt plagg på rätt plats

När det är dags för tvätt hämtar vi på A-kembaren upp era plagg. RFID:t registrerar varje enskilt plagg som lämnats in. När kläderna tvättats, torktumlats, vikts och är redo för nya arbetsdagar har de sorterats upp i önskade kategorier och levereras tillbaka till er. Varje plagg kan då med hjälp av ID-märkningen enkelt hitta tillbaka till rätt plats. Det blir också lätt att se om det saknas en viss typ av plagg eller finns för lite av de storlekar som ska finnas i utbudet. Vill arbetsgivaren ta service och kvalité till nästa nivå för sina anställda går det göra RFID-märkningen personlig. Varje medarbetare kan då bära och få tillbaka just sin stock med arbetskläder så som piké, t-shirt, eller arbetsbyxor och levereras efter tvätt i en personförpackning. Den personliga märkningen kan också signalera oss om en person har avslutat sin anställning och ska lämna tillbaka arbetskläderna. Det gör att du som arbetsgivare kan flytta hela och rena plagg vidare till nästa person. En funktion som förhindrar onödig uttagning av nya plagg och därmed besparar både ekonomiska och naturens resurser.

 

Vi är med dig hela vägen

När du väljer att hyra eller köpa arbetskläder med RFID från oss på A-kembaren är vi med dig hela vägen. Vi hjälper dig att välja kläder som passar just din verksamhet och identifierar tillsammans vilka RFID-funktioner som är viktiga för ditt företag. För att löpande se över arbetsklädernas skick och åtgång får du en automatisk behållningslista i samband med fakturering. Det finns också möjlighet att boka in regelbundna avstämningar med oss, exempelvis kvartalsvis.

 

Vill du också säkerställa kvaliteten med RFID? Kontakta oss så hjälper vi dig!